26 March 2011

Apam Polka Dot

atas permintaan kawan mintak ak buatkan apam nih.. coz untuk majlis tunang ank kata nyer... ak pon mule ler keje meng google resepi apam nih... kene wat eksperimen dulu sebelum bole amek tempahan kan?? jupe la resepi kt myresepi nih... bila da buat.. mmg sedap pulak apam nih.. nk mengadun pun simple jer.. campak segala bahan dalam mixer.. pukul smpai kembang.. da siap nk kukus.. bahagian yg leceh nyer tuh tang nk buat dot dot tuh... leceh skit..(bg yg kurang expert mcm ak nih)... mintak halal tuan empunya resepi.. ak CNP kt sini...
Resepi : Apam Polka Dot
Sumber : lyne @ myresepi

Bahan-bahan ( 45 biji Cup Sederhana Besar ) - ak gune cup almond london tuh..

3 biji telur
275 gm tepung gandum
200 gm gula halus
150gm susu segar (fresh milk) . Boleh juga ganti dgn susu sejat
3 sudu teh baking powder
1 sudu teh ovallete
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
Pewarna & Esen Vanilla

Cara-cara

1.Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa

2.Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).

3.Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang. Saya guna acuan tart , kawan saya guna acuan apam..boleh je mana2..asalkan berlapik

4.Picitkan blueberry filling secukupnya

5.Picitkan lagi adunan sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan

6.Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit

7.Jangan buka api besar semasa mengukus. Nanti merekah

8.Boleh tukar filling (inti) apam ni dengan inti pilihan contoh : sekaya, strawberry, jem, peanut butter, coklat, orange filling dan apa2 yg anda suka.

4 comments:

cik cek said...

Wah! meriah sungguh apam polka dot tu...

salam kenal2 dari kak cek...salam balas kunjungan...tq ya sudi singgah n follow kak cek...kak cek follow aloy...:-)

aLoY said...

thanks kak..

norhana said...

wah..dah jadi polka dot tu.. cantiknyee..

aLoY said...

norhana ; thanks kak.. byk kene blaja lg nih..