18 October 2014

Bukit Tinggi Indonesia part II


Sambungan dari entri sblm ni... Bukit Tinggi ni buka saja syurga bagi peminat kain sulam... Byk juga tempat - tempat menarik yg boleh dilawati... Tempoh masa yang sgt2 sesuai untuk bercuti disini bagi aku adalah 5h 4mlm.. Dalam tempoh tu seluruh tempat menarik di bukit tinggi dpt dicover.. 4h3mlm pon ok juga. Tapi akan ada beberapa tempat xdpt terjah..jika 3h2m jadual akan lebih padat... Perjalanan dr airport padang ke bukit tinggi mengambil masa 1-2 jam... Sepanjang perjalanan pemandu akan singgah di beberapa tmpt menarik dan juga butik2 sulaman... Ni antara tempat yg ak sempat terjah... Ada lagi beberapa tmpt yg xsmpt nk pergi...
Antara view yg ak suka di bukit tinggi... View dr danau maninjau.. Keluk brapa aku xigt.. Melepak smbil mkn mee goreng mmg cukup tenang bagi aku...

Ni view semasa perjalanan ke istana basa pagaruyung,, bukan malaysia xde padi.. Tp style padi bertingkek2 ni ak suka!

Air terjun lembah anai.. Lokasi di tepi jalan je dlm perjalanan naik ke bukit tinggi... 

Antara gmbr di rumah gadang, rumah buya hamka ni di maninjau.. Abes kelok 44 akan terus dibawa ke rumah ni.. Ada ada saudara buya hamka memberi penerangan.. Gmbr batu di great wall.. Memang ala2 great wall di china. Tp versi kecik.. Laluan die mendaki. Sgt tidak sesuai untuk org tua.. Kami yg muda pon sempot nk smpai atas. Bole suruh supir bawa terus ke puncak jika nk tengok view ngarai nj...

Gmbr tengah istana basa pagaruyung.. Keunikan seni ukir yg memang aku respok pd org yg buat ukiran tuh.. Dalam die kosong je... Tingkat bawah je ada la sikit dekorasi istana... Gmbr bwh belah kanan tu di pondok flora.. Mkn atas kolam dgn view sawah padi...

Ukiran kayu ni terletak di kerajinan pandai sikek.. Bukan setakat ada butik kain sulaman je di pandai sikek ni. Bole tempah pintu ukiran ni dgn harga yg amat berbaloi. Tp pengendalian bawa pulang adalah urusan sendiri.

Pusat penjualan kerepek. Segal jenis kerepek ada kt sini.. Kerepek ubi tu ada bermacam2 perisa. Mmg kreatig dorg ni.. Ini gmbr di sanjai balado ummi aufa hakim.. Byk lg pusat jualan kerepek di sepanjang jalan..

Pisang salai.. Kilang ni di tabek patah.. Kilang kopi kiniko yg dah jadi pebret mak aku.. Abes stok order baru.. View kt sini pon cantik. Produk utama adalah kopi. Pengunjung bole menikmati kopi secara percuma disini.. Bole minum seberapa banyak kopi yg dibancuh sendiri.

Mercu tanda utama bukit tinggi.. Gam gadang. Memang xsah kalo da sampai bukit tinggi ni tak ambil gmbr kt sini. Melepak memalam sambil tgk org tempatan busking mmg syok dengancuaca yg sejuk.

Lubang jepang. Peninggalan zaman jepun menjajah. Lubang bukan kecil mcm divietnam ye,, telah dibesarkan dan dinaiktaraf. Bole berjalan tanpa perlu menunduk. Kalau nk merasa lubang jepang yg original adalah di laluan pertama lubang didalam. Yang itu memang perlu menunduk. Jgn risau panas bila berada didalam kerana dlm lubang tu lagi sejuk dr luar..

Semasa lawatan ke rumah gadang anda akan diberi penerangan mengenai adat minangkabau. Adat mereka tidak jauh berbeza dgn adat di negeri sembilan. Sbb nya org n9 adalah keturunan sana jugak. Kebanyakan suku di negeri sembilan adalah nama-nama tempat disana.

Pada waktu malam memang xde apa2 aktiviti di bukit tinggi. Utk isi masa terluang bole pergi melihat persembahan tarian minang. Bayaran dikenakan dan selalunya tidak termasuk didalam pakej. Persembahan diadakan setiap hari. Tetapi minimum penonton adalah 10 org.

Lgi satu tempat yg aku akan cuba jika ke bukit tinggi adalah untuk menginap semalam di lembah harau selain maninjau. Bagi mereka yg sukakan keindahan alam bole cuba ke sini. Selain air terjun lanskap disini menarik perhatian aku. Suasana yg sunyi. Gmbr tu adalah homestay yg ada di lembah harau berhadapan dengan sungai dan bukit.

Ada lagi beberapa tempat yg aku xsempat nk cover. Antaranya fort de kok, muzium, jenjang, garisan khatulistiwa. Tempat2 shoping kain sulaman memang byk, bordir2 aka butik memang byk disepanjang jalan. Selain tu pasar atas dan pasar aur kuning pusat membeli belah. Kalau air asia ada buat promo tiket murah ke padang memang aku akan ke sana lagi. Selain keindahan penduduk disana adalah majoriti muslim. Senang dan xperlu risau pasal makanan.

No comments: