03 October 2014

Padang - Bukit Tinggi Indonesia

Percutian ke bukit tinggi ni sbnr da lama... Kali pertama aku pergi berdua dgn en suami pada bln 2 tahun 2014... Kemudian trip ke 2 kami bw rombongan mak jemah seramai 18 pada bulan april... Disebabkan ada lagi tmpt yg aku belum sempat melawat... Makanya bila kengkawan ajak ke bukit tinggi lg ak setuju.. Trip kali ke 3 perempuan saja seramai 4 org pada bulan sept.. Itu pon masih belum puas ati lagi... Ada lagi aktiviti yg belum dpt cover...

Entri ni mungkin pnjg dan agk membosankan kerana skill mengarang ayat aku mmg teruk... So layankan la penerangan beserta gmbr nti... Oleh sebab itinery utk trip lebih kurang sama.. Maka aku pecahkan entri ni ikot tmpt utk melawat, makanan dan tempat untuk soping....
Tp utk kali ni ak bg itinery yg aku guna utk 1st trip 4h3mlm... Seeloknya bg sesiapa kali pertama ke bkt tgi ni pergi 4h3mlm.. Itu pon xsemua tmpt bole cover... Trip ke 2 dan 3 cuma 3h2mlm. Jd aktiviti agak padat untuk kejar masa soping... Kali ni ak kongsikan itinery dlu tanpa gmbr ye...

Trip 4h3mlm (trip ni ak x ambil pakej. Juz sewa kenderaan. Yg lain urus sendri)

Day 1
- sampai di airport.. Flight jam 7 pg..
- supir (amroe) da menunggu di airport. (X bekpes sbb kami da mkn sesiap di lcct)
- teruskan perjalanan.. Sepnjg perjlnn supir akan terangkan apa yg ada di kiri kanan jalan..
- singgah di lembah anai.. Air terjun tepi jalan.
- teruskan perjalanan ke pandai sikek.. Tempat hasil seni penduduk dlm pembuatan songkek, sulam n ukiran kayu... (Soping kain sulam skit)
- lunch
- terus ke bkt tgi..
- cek in hotel... (Konsep bajet aka backpackers) ak amek hello guest house.. mmg murah n selesa la jugak... Xde aircond tp mmg sejuk (time ak pergi) n ada heater oldskoool.. Mmg gayat tgk heater die.. Siap ad api lg... Siap breakfast ye...tp xde pilihan la.. Juz satu menu je die hidangkan..
- keluar dinner
- supir bw ke yenie bordir.. Time mmg da rambang mata sesgt da... Tp disebabkan niat xnk soping makanya rembat 3-4 helai je baju sulam...
- balik hotel tido

Day 2

- breakfast di hotel
- ke istana pagaruyung (beli keychain kt dpn istana ni agk murah harganya)
- dlm perjalanan mmg sggh mna bordir yg ada kt tepi jln
-lunch.. Mkn di kdai ats kolam.. Ikan bakar die sedap juga..
- ke tabek patah... Pusat pembuatan kopi... Mmg sedap kopi die... Kt sini bole minum brapa byk kopi scr percuma..disediakan juga pisang salai.. Kt sini en somi cuba teh telur... Dgn motto nye minum sorg syok 2 org,,, mmg xbole blah motto die..
- pulang melalui tasik/danau singkarak.. Tasik ni bese je.. Tp ada ombak n angin yg kuat... En somi bole lelap kejap kt situ
- dinner...
- jalan2 depan jam gadang tgk org busking... Dgn cuaca yg sejuk mmg syok lepak kt situ
- balik hotel jalan kaki then tido... Xsusah ye nk jln kaki area situ...

Day 3

- xsmpt bekpes kt hotel.. Lmbt bgn.. Tgk si am da tunggu.. Xnk die menunggu kami minta die bw ke kedai di kawasan situ. Am bw ke kedai mkn kakaknya.. Mkn lontong dgn gulai nangka.. Sedap!
- bergerak ke tasik maninjau.. Melalui 44 kelok... Sggh mkn kt kelok brapa ak xigt... Sbb nya ak la
A lg.. Lontong xcover.hahahaha.. Yg ni am belanja
- selesai mkn turun ke bawah skali utk ke tmpt buya hamka.. Dgr penerangan dr saudara buya hamka sendri... Xsedar airmata mengalir masa diberi penerangan...
- lunch
- pulang ke bkt tinggi soping kt pasar atas.. Disbbkan si am da bw kw tmpt kak yenie dulu n da berkenan dgn beberapa corak sulam jdnye kt pasar ats xbyk kami membeli.. 3 helai kain sulam yg jenis nye xde kt tmpt kt yenie..
- balik hotel.. Siap2 tuk dinner.. Dinner minta am bw makan bakso.. N baksu kt situ mmg superb! Am belanja lg...
- lps dinner ke tmpt kt yenie nk abeskan duit yg ada... Leka memilih time nk byr xsedar 18 helai kain ak amek... En somi jeling je... Dlm niat xnk soping tu.. Tp bila benda ada depan mata mmg ilang ingatan jd nyer...
- balik hotel tido

Day 4

- bekpes... Check out..
- sblm turun sggh lubang jepang.. Msk dlm.. Tp kelaur ikot pintu lain.. Xyah nk pnjt tangga lg da..
- dr lubang jepang ke great wall... Mmg semput naik tangga... Tp am xcaya kami cepat je smpai puncak... 10 min da smpai... Die pon br je parking kete kt ats... Kebiasaannya 30 min org yg die bw nk smpai ats...
- turun dr bkt tinggi singgah ke rumah gadang.. Sbb byk masa lg.. Kami flight pukul 2.. Dkt sini mmg penerangan ttg adat yg lebih kurang sama dgn n9...
- sggh mkn kt soto..
- smpai airport beragkt pulang...

So far khidmat si amroe ni sepanjang kami di sana sgt2 puas ati... Tp kami deal transport dgn si Aldi. Kiranya am pekerja die..

* bila dikira balik ak rasa mcm berbaloi ambil full pakej.. Sbb nya bila mkn ada tmpt yg ak rasa dorg markup harga... Kenapa ak ckp mcmtu.. Bila aku kira2 balik bajet yg aku keluarkan sepnjg kt sana x termsk soping dgn harga full pakej si Aldi bg.. Lg berbaloi amek pakej terus.. Xyah nk pening kepala n murah...

bagi mereka yang berminat untuk dptkan pakej Bukit Tinggi ni boleh la berhubung terus dgn si Aldi ni. Email : aldi_safri@yahoo.comno tel : +6281363385879. bole juga melawat blog dia http://starlightour.blogspot.com/

..to be continue...

1 comment:

Sinar Alam Wisata said...

Perkenalkan kami Sinar Alam Wisata tour and travel di Padang Indonesia,bila tuan/puan nak bercadang bercuti dipadang bukit tinggi indonesia kami menyediakan perkhidmatan pakej percutian dan sewa pelbagai kereta dengan harga jimat dan servis paling ok.
nak bertanya sila tempah talian dibawah ini :