Showing posts with label Biskut. Show all posts
Showing posts with label Biskut. Show all posts

02 September 2010

Biskut Kelapa Permata

ha.. hr ni da msok ramadhan yg ke berapa? dlm sedar x sedar da 23 ramadhan kan.. da yg pasti rmai da mule buat kuih rye dr mgu lepas lg... n bg yg tunjuk jer mesti da mule dpt kuih rye yg di order.... bg ak lak, mlm td br nk mule wat projek kuih rye ni... dlm mls2 tuh pon ak rajinkan gak wat kuih.. coz thn ni xbape nk ad bajet tok kuih rye... bju rye pon pkai mane yg ader jer.. thn ni terlalu byk duit yg keluar tok benda lain.. harap2 tok rye thn dpn xla mcm ni...

lepas jer anta mak ak blek dr niaga bazar, ak trs ke dapur.. cr bahan2 nk wat kuih... tp sebelah ptg mmg ak da ke bakers mall tok beli bahan... tp tertinggal gula castor.. tok resepi ni pon ak tmbh gule bese tuh.. mule2 buat adunan ak lembik sgt. coz terlebih pukul butter.. ak simpan dlu lam esbok bg keras.. tkot gak xjd.. tp alhamdulillah, akhirnya jd n sedap kt tekak kami berdua.. :)

resepi ni ak amek dr kak hanieliza.. tp kuih ak xde permata.. ak xletak ceri.. saje nk abeskan kelapa tuh.. pastuh kuning tuh ak gne putih telor (xelok membazirkan)... so jd ler mcm tuh ruper nyer... siap ader yg ireng2 lg.. terlebih bakar.. thanks kak lieza.. mintak halal yer resepi ni...

BISKUT KELAPA PERMATA

Bahan
250 g butter
200 g gula kastor
1 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanilla
2 cawan kelapa kering
1 cawan tepung ubi ] diayakkan
1 1/2 cawan tepung gandum ]
bahan hiasan...ceri merah [ potong kecil ]

Cara
1. Tepung yg telah diayak digaulkan dengan kelapa supaya samarata.
2. Pukul butter dan gula sehingga sebati.
3. Masukkan telur dan esen vanila dan gaul lagi.
4. Masukan kelapa yg telah digaul rata dengan tepung tadi.
5. Gaulkan sehingga menjadi doh lembut.
6. Canaikan dan teraplah mengikut acuan kegemaran.
7. Hiaskan dengan ceri merah dan bakar selama 15 - 20 minit dalam suhu 180'C.
8. Sejukkan sebelum simpan dalan bekas kedap udara.

28 July 2010

Shortbread cornflakes

ha.. kali ni ak cube buat shortbread lak... mule2 ak bakar lam loyang 4 segi tuh.. pas tuh ader balance lg ak pun msk ler lam bekas yg lam pic tuh.. lam loyang nyer tah mane tah pic nyer... (walhal xmaek pun.. coz xmenarik)... tp cam bese ler.. rase ttp mabeles... siap bw g ofc lg... law simpan kt uma ni mmg berzaman ler nk abeskan.. tggl berdua je kan.. pas dinner da kekenyangan ngadap tv.. mane dan nk tmbh lg isi prot nih.. jalan terbaik bwk ofc... biar dorg yg abeskan even xsodap!!!.. tp sume puji sedap... coz xkeras.. elak jer berderai nyer... kire ok ler tuh kan... leh la wat kuih raye pas ni.. ahakssss....



tgk ler rupe yg ak deco tuh... men hentam jer.. nk wat lorek2 manjang tuh ak xreti g... maklum ler bdk br blaja kan.....

okeh ni resepi die.. ak cnp jer dr k.hana .. again!! thanks yerk kak(walau akak xtaw sy cnp resepi nih!!coz ak lawat blog die tanpa tggl kan kesan).......

Bahan-bahan :

* 250gm butter
* 70gm gula caster
* 250gm tepung gandum
* 3 sudu besar tepung ubi
* 1 sudu besar tepung jagung
* 50gm cornflake, dikisar halus (ak campur nestum skit)
* 30gm badam kisar
* 200gm coklat masakan
* 1 sudu besar shortening
* 100gm coklat putih

Cara-cara:

* Lengser loyang segiempat 10in x 10in dgn sedikit butter.
* Pukul butter dan gula hingga kembang.
* Ayak semua tepung dan gaulkan dengan serbuk badam dan cornflake kisar.
* Campurkan sedikit demi sedikit tepung ke dalam bancuhan butter dan uli hingga menjadi doh, tidak melekat di tangan. Kalau melekat tambah sedikit tepung.
* Tekan dalam loyang. Kalau ada loyang cutter, boleh digunakan.
* Bakar pada suhu 160 darj celc selama 40min. Sejukkan seketika.
* Cairkan coklat masakan + shortening secara double-boiler dan tuangkan ke atas shortbread. Lorekkan dengan coklat putih cair. Biarkan sehingga keras dan boleh la dipotong. Kalau guna cutter, tekanlah semula cutter tu atas shortbread selepas menuang coklat cair dan dilorek. Jgn tunggu sampai keras, nanti patah pulak cutter tuu....

21 July 2010

Biskut Oat

hahahah... tgk ler rupe biskut ak... mcm2 bentuk ade.. tu ler rupe nyer bile mls nk wat cantik2... juz amek garfu letak lam dulang pembakar then tekan2 skit... ape yang penting masuk lam mulut sedap.... tp yg spoil nyer biskut ak ni keras skit... myb ader le bahan yang terlebih nyer tuh... ak bw skit g ofc.. tp siap warning sesape yg nk mkn kene pastikan gigi kuat.. kang tak pasal2 ader yg tertanggal... xpat cek nk jawab tuh... walau mcm mane pun rase mmg sedap... leh wat kuih tuk rase... coz ader balance oat hb tuh byk lg.. beli konon2 nk diet... mkn tuh jer.. tp haram.. sekali jer mkn.. pastu tinggal gitu jer... tu yg ak cube resepi ni.. time kaseh k.hana.. mintak halal resepi yer...